Gramotnost

Na rozdíl od ostatních států Indie má Goa mnohem vyšší stupeň alfabetizace obyvatel, tzn., že jejich gramotnost je velmi vysoká (samozřejmě podle měřítek Indie). Problém gramotnosti trápí celou Indii a je to jedna z nejdiskutovanější otázek vůbec.

Rozvoj vzdělání v Indii sice předběhl samotný ekonomický růst Indie, ale nemohl se rovnat s obrovským přirozeným přírůstkem obyvatel. Díky tomu nemohly všechny děti v Indii dostat základní vzdělání, čili se staly negramotnými a díky tomu se opět rodilo čím dál tím více budoucích negramotných – jaký to začarovaný kruh. Mnoho dětí v Indii se sice naučí číst a psát, ale je nuceno odejít ze školy (nejčastěji kolem devátého roku věku), aby mohlo pracovat na polích svých rodičů.

Indie a státní školy

Na státních školách v Indii, kde ne vždy jsou plně kvalifikovaní učitelé, probíhá výuka v regionálním jazyce. Na soukromích školách, tam je výuka mnohem efektivnější, ale také se za ni platí, se vyučuje zpravidla v angličtině. Od konce 50. let existuje v Indii také systém škol pro dospělé, které jsou zaměřeny nejen na pouhou alfabetizaci, ale na získání nebo dokončení základního vzdělání. Dále probíhá v Indii program neformálního vzdělávání, který poskytuje vedle alfabetizace též praktické znalosti a dovednosti potřebné v dané oblasti. Což může být zajímavé i pro vesnické rolníky, kteří jinak o normální základní vzdělání projevují pramalý zájem.

Vysoké školství v Indii má velmi vysokou úroveň a dobrou pověst v zahraničí. Díky tomu také jeho absolventi celkem snadno nacházejí uplatnění dříve hlavně ve Velké Británii a nyní ještě v USA a Kanadě. Odborníci z Indie jsou pro západní země výhodnou pracovní silou, protože nemají vysoké platové požadavky. I přesto je Indie co do počtu výzkumných pracovníků na třetím místě na světě a na sedmém počtem vydávaných knih.

Komentáře k “Gramotnost”

  1. David Píše:

    Chtěl bych se zeptat proč je v Indii více negramotných děvčat než mužů 🙂

    Děkuji za odpověď =)

    s Pozdravem DiDi x-)

  2. SH Píše:

    Davidovi: Problem s negramotnosti divek vychazi z historickeho postaveni zeny v Indii. Divka je pripravovana na to, aby byla manzelkou. Ma umet varit a postarat se o domacnost, jeji vzdelani neni nutne ani pro zamestnani, ponevadz neni-li to vylozene nutne z financniho hlediska, zena nepracuje. Taktez jsou problemy v tom, ze rodice se boji, aby divka neprisla do styku s chlapci (ma zustat cistou a idealne nezamilovanou do svatby), coz se po ceste do/z skoly muze stat (skoly jsou oddelene). Nejzakladnejsi vzdelani je povinne, ale spatne se to na vesnicich kontroluje, proto ne vzdy rodice divku do skoly posilaji (starsi divka hlida mladsi sourozence, pripadne pomaha s domacimi pracemi). Hraji zde roli i penize, pozdeji vyuka uz stoji nejake penize a vetsina rodin si je nemuze dovolit. Navic jsou stale uprednostnovani synove. V bohatych rodinach vyssich kast to tak ale byt nemusi, divky mohou dokonce studovat univerzity i v zahranici – zalezi pouze na penezich a nazoru rodicu. 🙂

Zeptejte se